De uitnodiging – Oriah Mountain Dreamer

Als we onze maskers afzetten en ons openen. En écht in contact komen met onszelf en de ander. Van hart tot hart. Ziel tot ziel. Kwetsbaar en toch speels…. Daarover gaat één van de mooiste teksten die ik ken: De Uitnodiging van Oriah Mountain Dreamer.

 

Het interesseert me niet
wat voor werk je hebt.
Ik wil weten
wat je verlangens zijn
en of je durft te dromen
je harts’ verlangen te ontmoeten

Het interesseert me niet
hoe oud je bent.
Ik wil weten
of je het risico wil nemen
voor gek te staan
voor liefde
voor je dromen
voor het avontuur van levend te zijn
Het interesseert me niet
welke planeten je maan kruisen
Ik wil weten
of je
de kern van je eigen verdriet
hebt aangeraakt
of je bent geopend
door het verraad van het leven
of dat je bent verschrompeld en afgesloten
uit angst voor nog meer pijn

Ik wil weten
of je kunt zijn met pijn
de mijne of de jouwe
zonder proberen die te verbergen,
te verdoezelen
of te verhelpen

Ik wil weten
of je met vreugde kunt zijn
de mijne of de jouwe
of je kunt dansen met wildheid
en je door de extase laten vullen
tot in je vingers en tenen
zonder ons te waarschuwen
voorzichtig te zijn
realistisch te zijn
te denken aan de beperkingen
van mens-zijn

Het interesseert me niet
of het verhaal dat je me vertelt
waar is
Ik wil weten
of je een ander kunt teleurstellen
om eerlijk te zijn naar jezelf.
Of je de beschuldiging van verraad
kunt verdragen
en niet je eigen ziel te verraden.
Of je trouweloos kunt zijn
en daarom betrouwbaar.

Ik wil weten of je Schoonheid kunt zien
zelfs wanneer die niet even mooi is
iedere dag.
En of je je eigen leven kunt verrijken
vanuit diens aanwezigheid.

Ik wil weten
of je met mislukkingen kunt leven,
de mijne of de jouwe
en je nog steeds aan de rand van het meer staat
en roept naar de zilver gloed van de volle maan,
“Ja.”

Het interesseert me niet
te weten waar je woont
of hoeveel geld je hebt.
Ik wil weten of je kunt opstaan
na een nacht van verdriet en wanhoop,
vermoeid en gekwetst tot op het bot,
en doen wat gedaan moet worden
om de kinderen te voeden.

Het interesseert me niet
wie je kent
of hoe het gekomen is dat je hier bent.
Ik wil weten of je zult staan
midden in het vuur
met mij
en niet terugdeinst.

Het interesseert me niet
waar of wat of met wie
je hebt gestudeerd.
Ik wil weten
wat jou overeind houdt
van binnenuit
wanneer al het andere wegvalt.

Ik wil weten
of je alleen kunt zijn
met jezelf
en of je werkelijk waardeert
wat je gezelschap houdt
in de lege momenten.

www.oriahmountaindreamer.com

 

Geef een reactie

