Verleng je houdbaarheidsdatum met één simpele maatregel

De Japanse wetenschapper Masaru Emoto toonde het effect van intenties op water aan. Ik nam de proef op de som en deed een rijstexperiment waarbij ik drie potjes maakte: een haatpot, een liefdespot en een controlepot. Zes jaar later is de liefdespot nog steeds niet bedorven. Wij bestaan voor ca. 70% uit water: als wij positief in het leven staan zijn we als de liefdespot en verlengen we onze eigen houdbaarheidsdatum.

– Bekijk ook mijn twee video’s van het rijstexperiment – 

In 2010 wilde ik mijn kinderen laten ervaren wat het effect van negatieve woorden is. Mijn toen 10-jarige, net puberende dochter was erg onzeker: ze vond zichzelf lelijk en dik en stond continu voor de spiegel te mopperen over haar uiterlijk. Haar toen 13-jarige broer liet geen moment onbenut om het zelfhaatvuur van zijn zus aan te wakkeren. Woorden over lief zijn voor elkaar waren aan dovemans oren gericht. Ook indrukwekkende foto’s van waterkristallen blootgesteld aan positieve en negatieve intenties konden geen indruk maken. Dan de proef maar op de som nemen met het rijstexperiment.

Het rijstexperiment is geïnspireerd op het werk van Masaru Emoto. Deze Japanse wetenschapper kreeg wereldwijd bekendheid met zijn foto’s van waterkristallen blootgesteld aan verschillende intenties in de vorm van woorden of muziek. Positieve intenties zoals ‘ik hou van jou’ en ‘dankbaarheid’ resulteerden in mooie symmetrische vormen. Klassieke muziek had hetzelfde effect. Negatieve intenties als ‘ik vermoord jou’ en ‘jij gek’ hadden lelijke onsamenhangende vormen tot gevolg, evenals hardrockmuziek.

Masaru Emoto waterkristallen

In februari 2010 begonnen we het rijstexperiment nadat er van het avondeten gekookte rijst was overgebleven. Ik vulde drie lege glazen potjes met water en rijst. Eén pot kreeg een week lang negatieve aandacht: we scholden hem uit en plakte er het etiketje “haat’ op. Mijn kinderen gingen helemaal los en waardoor mijn scheldwoordenrepertoire een behoorlijke update kreeg. Eén pot kreeg een week lang positieve aandacht: we zeiden er lieve dingen tegen en gaven hem liefde. Deze ‘liefdespot’ kreeg het etiketje ‘liefde’. Eén pot, de controlepot, werd genegeerd. Na een week zetten we de potten weg.

Tot grote hilariteit van de kinderen begon de haatpot al binnen afzienbare tijd te bederven: een vieze bruine drab verscheen op de wanden van de pot. De controlepot begon kort daarna in een iets langzamer tempo te rotten. De liefdespot bleef er fris en fruitig uitzien: acht maanden later was er nog steeds geen spoor van bederf te zien. Dit heb ik op video vastgelegd samen met medisch fysicus Kees Blase van Hartfocus, die ook met Masaru Emoto heeft samengewerkt.

Daarna verdwenen de potten in de schuur. Mijn man heeft meerdere keren op het punt gestaan ze weg te gooien. Ik moest lullen als brugman om ze van de ondergang te redden: wie wil er nou potten met bedorven rijst in de schuur bewaren? Maar ik was gewoon nieuwsgierig wanneer de liefdespot zou gaan bederven. De afgelopen 6 jaar zijn de potten meerdere keren uit de schuur gekomen. Bijvoorbeeld om met het ‘k’-woord scheldende jongetjes in de straat duidelijk te maken dat je lichaam, dat voor ca. 70% uit water bestaat, sneller bederft als het lelijke dingen te horen krijgt.

Ik heb dit experiment ook gedaan met verschillende cliënten.  Maar één keer was er een afwijkende uitkomst: een oudere dame kreeg het voor elkaar om ook de liefdespot binnen afzienbare tijd te laten bederven. Bij navraag bleek zij dagelijks hardop te mopperen in het kamertje waar de potjes stonden.

Nu, zes jaar later, is de rijst in de liefdespot nog steeds niet bedorven. Interessant is dat de rijst in de controlepot, de pot die geen aandacht heeft gekregen, uiteindelijk in een grotere staat van ontbinding verkeert dan de rijst in de haatpot. Ik heb de potjes opnieuw gefilmd.

 

Masaru Emoto heeft dit experiment ook uitgevoerd: de controlepot was ook in zijn experiment er het allerslechtst aan toe. Hij kwam tot conclusie dat negatieve aandacht uiteindelijk minder funest is dan helemaal géén aandacht. En dat is niet zo vreemd: negatieve aandacht is tenslotte ook een vorm van energie.

En mijn dochter? Die is al jaren geleden gestopt zichzelf te ondermijnen met negatieve gedachten. En mijn zoon gooit al jaren geen olie meer op het vuur. Of het door het experiment komt? Ik denk dat het er zeker toe heeft bijgedragen, alhoewel zij de vage ideeën van hun moeder op dit moment natuurlijk nooit openlijk zullen bevestigen.  Maar voor mij is het clip en klaar: met negativiteit ondermijn je je gezondheid.

Water is zeer ontvankelijk voor de energie van intenties. Ons lichaam bestaat voor ca. 70% uit water. In basis verschilt ons lichaam niet zoveel van de rijstpotjes. En wat met de rijstpotjes kan gebeuren, kan ook met je lichaam gebeuren. Wil je je houdbaarheidsdatum verlengen, wees dan lief voor jezelf en anderen, zowel in woord als in gedachten. Elke negatieve intentie gaat tenslotte eerst door je eigen systeem heen, evenals elke positieve. Ben je in gedachten aan het schelden op die oenige automobilist voor je? De enige op wie dat effect heeft ben jezelf: jouw cellen zitten op de eerste rij mee te luisteren. Altijd. Wees je dus bewust van wat je denkt, voelt en zegt: het is nooit zonder gevolgen. Nooit.

Ook het rijstexperiment doen?

  • Neem 3 schone glazen potjes met deksel. Kook rijst en doe een laagje rijst in de 3 potjes. Giet er een klein laagje water bij zodat de rijst nét onder staat. Sluit de potjes.
  • Plak op één potje de tekst ‘liefde’. Geef deze pot een week lang positieve aandacht: zeg er lieve dingen tegen, prijs de pot en stuur er liefde naartoe.
  • Plak op één potje de tekst ‘haat’. Schenk deze pot een week lang negatieve aandacht: scheldt deze pot uit en zeg er lelijke dingen tegen.
  • De derde pot krijgt geen aandacht en geen etiketje: dit is de controle pot.
  • Zet de potten op dezelfde plek met minimaal 30 centimeter tussen de potten. Na een week hoeft er geen aandacht meer aan de potten geschonken te worden.Zet ze bij voorkeur op een neutrale plek zoals een logeerkamer, een schuur of zolder. Observeer wat er gebeurt. Veel succes!
Geef een reactie

