Het lichaam als muziekinstrument

Om muziek te maken heb je een instrument nodig. Voor een zanger of zangeres is dat instrument het eigen lichaam. Een muziekinstrument  kun je in de winkel kopen en soms zelf maken. Maar als vocalist moet je het doen met het instrument dat je bij je geboorte hebt meegekregen. Je hebt geen keuze gehad in vorm, klankkleur of grootte, althans niet op dit aardse niveau. En als er iets stuk aan is kun je niet naar de winkel gaan om een nieuw onderdeeltje aan te schaffen. Of als het niet meer bevalt, een ander exemplaar aanschaffen. Je zult het écht moeten doen met dat éne instrument, tot je er letterlijk dood bij neervalt.

cellolichaam

Een overeenkomst tussen een muziekinstrument en het instrument van de vocalist, het lichaam, is dat je er goed voor moet zorgen. Een cellist bijvoorbeeld zal de luchtvochtigheid van de standplaats van de cello nauwgezet in de gaten houden om te voorkomen dat het hout uitdroogt, gaat kromtrekken of zelfs scheuren. En zal altijd zorgen voor een goede flightcase of hoes om de cello in te vervoeren zodat deze niet beschadigd. Veel vocalisten gaan lang niet zo nauwkeurig om met hun zeer kwetsbare instrument. Ze houden er vaak een ongezonde levensstijl op na met teveel stress, te weinig beweging, roken, drinken en/of ongezonde voeding. Velen vervoeren figuurlijk gezien hun kostbare stadivarius zonder koffer en laten hun elektrische piano in de regen staan.  En verwachten vervolgens toch een topprestatie. Maar zo werkt het meestal niet, of in ieder geval niet voor lang. Zingen is topsport en vraagt een lichaam dat in goede conditie is. En het vereist minstens net zoveel kennis en beheersing van het ‘instrument’ als dat een jocky in de paardensport het paard moet kennen en beheersen voor het het goed kan berijden en er samen mee tot buitengewone prestaties kan komen.

jockey_horse_jump

Zingen is te vergelijken met paardrijden. Alleen moet een vocalist niet één enkel paard zien te beheersen, namelijk het lichaam, maar ook zijn emotiepaard en denkpaard moeten onder controle zijn. Want ga maar eens zingen met een overactief denken: het komt niet over. En als het emotiepaard niet goed wordt beheerst, heb je kans teveel door emoties te worden meegesleept tijdens het zingen. Als het emoties zijn die horen bij het vertolken van het nummer is het meestal niet zo een probleem: iemand die tranen in de ogen krijgt van het verdrietig nummer is nog wel charmant. Maar als het gevoelens van angst of stress betreft dan is het wel een probleem, want dat zijn één van de grootste saboteurs van een optimale zangprestatie.

Zet een paar gitaarfreaks bij elkaar en ze weten alles over gitaren: wat goede merken zijn, welk versterkingselementje beter klinkt, wat prettige snaren zijn en zelfs welke dikte een plectrum moet hebben. Alles om samen met het instrument tot een optimale prestatie te komen. Zet een paar vocalisten bij elkaar en ze weten vaak verbazingwekkend weinig over hun instrument. En dat terwijl er geen complexer en gevoeliger en kwetsbaarder instrument is als het lichaam.

De vermogens en prestaties van het lichaam als instrument worden sterk beïnvloed door onder andere de gezondheid, de vitaliteit, gemoedstoestand en het stresslevel. Maar ook de mate van lichaamsbewustzijn en het beheersen van de gedachten en gevoelens spelen een belangrijke rol bij het zingen.

Een instrumentalist kan emotie laten doorklinken in zijn spel. Een vocalist IS zijn eigen instrument.  Zoals de ogen de spiegels van de ziel zijn, zo is de stem de spiegel van de persoonlijkheid, het body-mind systeem. Alles klinkt door in je stem: je emotionele gesteldheid (verdriet, irritatie, boosheid, blijdschap, opluchting, enthousiasme), ziekte,  gebrek aan vitaliteit (wat weer te maken heeft met de werking van de organen), gejaagdheid, stress, ontspanning etc.

Een vocalist zal zijn eigen instrument moeten leren kennen en beheersen, teneinde tot een betere zangprestatie te komen. Het instrument omvat niet alleen de stembanden, maar het gehele lichaam en ook de gevoelens en gedachten.

Je stem en muzikaliteit moeten gedragen worden door je lichaam en de vrijheid krijgen van je mind om het volledige potentiaal van je stem te kunnen benutten.” – Judith Jobse

alanis Morissette

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s