Meningloze maandag

“Merk alles op en vind er niks van”
Maarten Houtman, Nederlandse zen meester

Eén meningloze maandag: het zou een verschil kunnen maken in de geschiedenis van jezelf en van de wereld. Meningen zijn echo’s uit het verleden en vertroebelen onze waarneming. Eén dag de werkelijkheid ervaren zoals ze is zonder ruis op de lijn van ons verleden en programmering kan een life-changing event zijn. Pak jij de uitdaging aan?

Een groot deel van onze gedachtenstroom bestaat uit meningen. We vinden de hele dag ‘ergens iets van’: iets is goed, slecht, mooi of lelijk, alles gaat bijna altijd anders dan het had moeten gaan en wij zijn niet goed genoeg of juist té goed, wat ook kan gelden voor een ander. We hebben er een dagtaak aan om wat er om ons heen gebeurt te interpreteren, beoordelen en evalueren met ons denken om daar vervolgens ons handelen op af te stemmen.

Het hebben en uiten van onze mening lijkt een onschuldige bezigheid waar we bovendien ook nog eens plezier aan kunnen beleven, bijvoorbeeld als een smeuïge roddel de revue passeert. We denken dat meningen geen schade kunnen doen omdat het ‘maar’ gedachten zijn die niks uit kunnen richten zolang we ze niet omzetten in handelingen en gedrag. Het is niet strafbaar en totaal onschuldig om de buurman in gedachten 20 x om te leggen omdat zijn hond elke keer voor jouw deur poept; zolang je het maar niet de daad bij de gedachte voegt.

Meningen zijn echter niet zo onschuldig en onschadelijk als ze lijken: ze zijn de bron van een hoop leed en één van de oorzaken waardoor ons leven niet loopt zoals we hadden gehoopt en we niet zijn wie we in essentie zijn. Dit heeft te maken met dat we door de filter van het denken de wereld niet waarnemen zoals ze daadwerkelijk is en onze beslissingen en handelingen daardoor niet afgestemd zijn op de werkelijke situatie en op de werkelijke mogelijkheden.

De neiging van ons denken om alles te willen vastgrijpen en verklaren, o.a.door middel van het vormen van meningen,  houdt ons af van de werkelijkheid te ervaren zoals ze is. Velen nemen aan dat juist het omgekeerde het geval is: dat door goed na te denken en onze mening te vormen meer contact wordt gekregen met de werkelijkheid. Het denken legt verbanden, geeft ons ideeën die wij in eerste instantie niet hadden en zorgt er voor dat wij zaken niet over het hoofd zien. Dankzij ons denken komen wij goed beslagen ten ijs en voorkomen we een hoop ellende. We zetten nauwelijks vraagtekens bij het waarheidsgehalte van onze meningen omdat ze afkomstig zijn uit de hoogste intelligente in onszelf, ons denken, dat zó slim is dat wij aannemen dat de meningen die het produceert min of meer beschouwd kunnen worden als feiten.

Meningen zijn echter geen feiten en ons denken beperkt ons vaak meer dan dat we er profijt van hebben: een dag de meningenmachine uitzetten kan wellicht juist meer lijden voorkomen dan als hij aan staat. Om dit in te zien moeten we eerst helder hebben wat denken precies is. Volgens Krishnamurti is denken altijd beperkt omdat het een reactie is op herinnering[1]. Eerst heb je een ervaring die plezierig is, pijnlijk is of neutraal. Dit wordt opgeslagen in de hersenen als kennis, het resultaat van ervaring. Door kennis ontstaat herinnering en uit die herinnering ontstaat het denken en het denken zorgt ervoor dat je handelt. Door die handeling leer je meer en zo wordt de cirkelgang herhaald en raken we geprogrammeerd. Doordat we pijn herinneren vermijden we pijn in de toekomst door wat pijn heeft veroorzaakt niet meer te doen. Dat wordt tot kennis en we herhalen dat.  Als je geen geheugen had zou je niet kunnen denken, omdat het denken ‘rekent’ met de informatie die in het geheugen ligt opgeslagen en die voor een groot deel afkomstig is van kennis opgedaan uit ervaringen in het verleden. Het denken is dus per definitie onvrij, een echo uit het verleden,  en is tevens ook beperkt omdat niemand alle kennis van de wereld bezit.  De wereld waarnemen en beschouwen via het denken is als de wereld waarnemen via een gebroken spiegel om vervolgens dat wat gezien wordt aan te nemen als de realiteit.

Jiddu-Krishnamurti

Willen we meer uit onszelf halen, een beter leven en een betere wereld creëren, dan moeten we beginnen met de werking van ons denken en onze programmering te doorzien en daaraan voorbij te gaan. Wie denkt zoals hij altijd heeft gedacht, zal zich voelen zoals hij zich altijd heeft gevoeld, zal doen wat hij altijd heeft gedaan en zal krijgen wat hij altijd heeft gekregen. Wil je dat cirkeltje doorbreken, begin dan eens met het hebben van geen mening, al is het maar voor een dag.

Het stoppen van het hebben van een mening is moeilijker gezegd dan gedaan, want meningen zijn zeer verslavend. Elke mening is een gedachte en elke gedachte zorgt voor een bepaalde fysieke toestand. De Amerikaanse neurowetenschappers Candice Pert ontdekte dat elke gedachte en elke emotie de hersenen aanzetten om ‘molecules of emotion’ te produceren. Deze neuropeptiden informeren razendsnel alle vijftig triljoen cellen in ons lichaam, waardoor de chemische samenstelling in elke cel verandert. Eén enkele gedachte, zet een stortvloed van chemische reacties in gang. Dit is ook de reden waarom we verslaafd raken aan bepaalde manieren van denken. Als je je slachtoffer voelt bijvoorbeeld, zorgt het voor de aanmaak van chemische stofjes die op den duur verslavend werken. Hetzelfde geldt voor ‘ruziemaken’ , stress die voortkomt uit hard werken, overspel, schuldgevoelens, risico’s nemen, te hard rijden, machtsspelletjes, jezelf of de ander pijnigen. Al deze emotionele bewustzijnstoestanden produceren verslavende eiwitten. [2]  Je kunt bij wijze van spreken net zo verslaafd zijn aan roddelen of mopperen als aan roken of alcohol. Ons lichaam doet er in het kader van homeostase (evenwicht) alles aan om de hormoonspiegels op het peil te krijgen waar het aan gewend is. Staan jouw hormoonspiegels afgesteld op een bepaald portie pijn, dan zul je automatisch zorgen dat je aan het einde van de dag je ‘pijntargets  hebt behaalt, want daar voel je je comfortabel bij. Is er niet voldoende pijn in je eigen leven, dan kun je dat altijd nog een portie ‘leed’ tanken door het journaal te kijken of programma’s zoals ‘Help mijn man is klusser’ of ‘Een dubbeltje op zijn kant’. Of door de meningenmachine aan te zetten en te tobben en piekeren over van alles en nog wat.

Negatieve meningen en mopperen op jezelf of anderen zijn ziekmakend en een subtiel gif omdat je biochemie erop afgestemd raakt. Wanneer je er alleen maar positieve meningen op nahoudt is het leven wellicht een stuk aangenamer en zul je wellicht gezonder zijn dan als je verslaafd bent aan negatieve meningen, maar ook dan neem je de wereld waar via een gebroken spiegel en zijn je keuzes niet afgestemd op de realiteit. In een extreem geval leef je in een ‘de wereld is mooi illusie’,  waarbij alles wat daar niet mee in overeenstemming is angstvallig wordt buitengesloten en waardoor je niet in staat bent dreigend gevaar op tijd te onderkennen. Met een positieve bril op kan het leven je dus uiteindelijk net zo een loer draaien als wanneer je een negatieve bril op hebt.

Mirra Alfassa, ook wel De Moeder genaamd, legt uit wat je moet doen om de werkelijkheid te kunnen waarnemen zoals ze daadwerkelijk is: “Om volmaakt oprecht te zijn, is het onontbeerlijk geen enkel verlangen te hebben, geen enkele begeerte, geen voorkeur voor iets, geen afkeer, geen sympathie en geen antipathie, geen verknochtheid, geen weerzin. Men moet in een totale integrale visie van de dingen leven waarin alles zich op zijn plaats bevindt en waar men tegenover alles dezelfde houding heeft: de houding van de waarachtige visie. Als een mens niet besloten heeft zich te vergoddelijken, lijkt het zo goed als onmogelijk dat hij vrij zou kunnen zijn van al die tegenstellingen. Toch kan hij niet volmaakt zijn zolang hij ze in zich blijft dragen. Men ziet de dingen niet, hoort ze niet, proeft ze niet en voelt ze niet zoals ze feitelijk zijn zolang men voor het één of ander een voorkeur heeft. Zolang er dingen zijn die je bevallen en andere die je niet bevallen, zolang je door het ene wordt aangetrokken en door het andere afgestoten, kan je de dingen niet zien in hun werkelijkheid. Je ziet ze gekleurd door je reactie ertegenover, gekleurd door je voorkeur of afkeer. De zintuigen zijn instrumenten die vervormd worden, net als de gewaarwordingen, de gevoelens en de gedachten vervormd worden. Om zeker te zijn van wat je ziet, voelt en gewaarwordt of denkt, moet je eerst volmaakt onthecht zijn. Eerder kan je perceptie niet helemaal waarheidsgetrouw zijn en dus ook niet helemaal oprecht[3]’.

De meningenmachine tot zwijgen brengen gaat niet van de ene op de andere dag.  Er zijn vaak jaren van opmerkzaamheid nodig om hem in ieder geval op lagere toeren te laten draaien en meer in contact te komen met ‘dat wat is’. Het uitzetten van de meningenmachine is iets wat de meesten van ons niet zal lukken maar dat is ook niet het ultieme doel. Uiteindelijk is niet het hebben van een mening het probleem, maar het je ermee identificeren, oftwel hem toe-eigenen en er ‘ik’ tegen zeggen. Je kunt met een mening omgaan als met een onbekende passant op straat: je merkt hem op maar je hoeft er niks mee: je loopt er langs zonder hem aan te spreken of in discussie te gaan. Soms kun je hem aanspreken uit nieuwsgierigheid, maar je zult nooit de fout maken te denken dat jij die passant bent.

Door onze meningen en gedachten een halt toe te roepen komen we weer in ons natuurlijke staat van openheid terecht, van verwondering en van ‘zijn met dat wat is’. In die ruimte kunnen we weer in contact komen met wie we daadwerkelijk zijn, met onze ziel, met diepere waarheid en met anderen. We zullen fijngevoeliger worden voor andere invloeden die in ons leven werkzaam zijn maar die we doorgaans niet opmerken doordat we volledig in beslag worden genomen door de schreeuwerige aanwezigheid van gedachten en meningen die alle aandacht opeisen.

De Moeder omschrijft deze invloeden die we normaliter niet opmerken: “We bevinden ons in een bad van krachten maar merken dat niet. We zijn niet een door een zak omsloten entiteit, die afzonderlijk bestaat van de rest: alle krachten, alle vibraties, alle impulsen komen in ons binnen en gaan door ons heen, Als er geen controle wordt uitgeoefend om niet verkieslijke invloeden buiten te houden, dan kunnen ze ongehinderd binnenstromen via wijd open deuren. We baden in alle mogelijke invloeden, goede, slechte, neutrale, duister. Dat is allemaal om ons heen aanwezig en ieders bewustzijn zou als een filter moeten werken. Je zou niet mogen ontvangen wat je niet wilt ontvangen, je zou niet mogen denken wat je niet wilt denken. Je moet dan ook niet toestaan dat gedachten zonder je formele toestemming en gevoelens in daden worden omgezet. Dit is in feite de reden van het fysieke bestaan. Ieder is een instrument voor de controle van een bepaald geheel aan vibraties die zijn eigen opgaaf, zijn eigen werkterrein uitmaken; ieder moet daarom slechts de vibraties willen ontvangen die overeenstemmen. [4]

tesla

Kortom: hoe meer we ons denken oftewel de meningenmachine tot zwijgen brengen en doorzien en hoe minder voor- en afkeuren we hebben, hoe meer we in staat zullen zijn waar te nemen wat er is. Hierdoor is ons gedrag afgestemd op wat er daadwerkelijk is in plaats van op wat we dénken dat er is, waardoor we weer in de fuik van ons verleden en programmering terecht komen en weer krijgen wat we altijd hebben gekregen. Eén meningloze maandag: het zou een verschil kunnen maken in de geschiedenis van jezelf en van de wereld. Eén dag alle ruis op de lijn weg en de werkelijkheid ervaren voor wat ze is. Wat je ontdekt in die openheid kan een life-changing event zijn…..

[1] Het web van het denken, blz 14 en 15 – Krishnamurti

[2] Happinezz, nummer 2, 2008, Interview met Tijn Touber

[3] Boek: “Alle leven is yoga’ – De Moeder, blz 422-423

[4] Boek “Alle leven is yoga’ – De Moeder

Advertenties

Een gedachte over “Meningloze maandag”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s